Hvordan fungerer det

Hvordan fungerer det?

  1. Find det projekt du ønsker at støtte, og opret din egen personlige indsamling - det tager kun et par minutter.
  2. Del din indsamling med dit personlige netværk via de sociale medier (f.eks. Facebook, LinkedIn, e-mail) og du er klar til at modtage donationer til din indsamling.
  3. Din familie, venner og kollegaer kan nu donere penge til din indsamling, skrive en opmuntrende kommentar og hjælpe dig at støtte det projekt du har valgt.
  4. Nå dit indsamlingsmål og vær stolt af dig selv for at have været med til at gøre en forskel.

Indsamlings tips & tricks

Nogle metoder har vist sig være mere effektive end andre for at opnå et godt indsamlingsresultat. Her har vi samlet nogle gode råd til dig:

Et godt billede/ video

Et billede eller en video vækker vores følelser og sanser til live. Mange mennesker giver donationer fordi de opfordres af en som de har tillid til. Ved at tilføje dit billede til din indsamling, vil dit netværk automatisk associere din indsamling med dig og det skaber øget tillid. Derfor er der større sandsynlighed for at flere vil bidrage til din indsamling.

Del din egen historie

Skriv en fængslende og overbevisende beskrivelse der besvarer alle spørgsmål en donor måtte have, f. eks. hvorfor samler du ind til lige præcis denne sag? Hvorfor er det vigtig for dig? Hvad vil donationerne blive brugt til? Her har du chancen for virkelig at fremhæve din personlige historie; hvorfor du mener at denne sag er så vigtig, og hvorfor dit netværk bør støtte din indsamling.

Sæt et realistisk mål

Ambitiøse mål er beundringsværdige, men når det gælder indsamlinger kan det svært at vide hvad der er et realistisk mål. Vi anbefaler derfor at starte med at sætte et mål du føler dig sikker på at du kan nå, og derefter hæve målet når du når det. En god måde at udregne et mål er at estimere hvor mange i ens netværk man forventer vil donere, samt hvor meget, og derefter halvere det beløb. Forhåbentlig vil du nå dette beløb i løbet af ingen tid, og du kan bruge dine erfaringer til at sætte næste mål.
Det gennemsnitlige indsamlingsbeløb per indsamlere er 3.000 kr.

Start med selv at give den første donation

Når du beder dit netværk om at støtte din indsamling er det vigtigt at gå foran med et godt eksempel ved selv at giver det første bidrag. Er du i tvivl om hvor stort et beløb du bør give? Forestil dig hvor stort et beløb du ønsker at din familie og venner skal bidrage med, og bidrag lidt mere end det selv.

Del din indsamling via private beskeder/e-mails

At bede éns venner og familie om at give bidrag gennem private beskeder over f.eks. Facebook eller e-mail, har vist sig at give meget mere effektivt end f.eks. en simpel statusopdatering på Facebook. Direkte beskeder er mere personlige, og den pågældende person vil være mere tilbøjelig til at give en donation hvis du tager de ekstra par minutter det tager at skrive en personlig opfordring.

Mange bække små gør en stor å

Brug gerne flere sociale medier til at dele din indsamling, skab opmærksomhed omkring din sag, del din indsamling med verden, og gør det igen og igen. Sørg for at du tilføjer et link til din indsamling i alle dine beskeder og opdateringer, og opfordr dit netværk at dele på dine vegne.

Lav opdateringer

Husk at vise taknemmelighed for dine bidragsydere og hold dem opdaterede med relevant information. For eksempel er det god stil at dele dit endelige resultat, eller, hvis du har været med i et løb eller andet event, give en kort opdatering af hvordan det gik.

Indsamlings tips & tricks- for virksomheder

Brug visuelt indhold af høj kvalitet

Fotos og videoer engagerer bedre og øger tilliden. Inkluder professionelle fotos og videoer, der viser jeres virksomheds engagement i sagen. Dette skaber troværdighed og opfordrer til flere bidrag.

Fortæl jeres virksomheds historie

Udarbejd en fængende fortælling, der besvarer vigtige spørgsmål, som bidragsydere kan have:

  • Hvad samler jeres virksomhed ind til?
  • Hvorfor er denne sag vigtig for jeres organisation?
  • Hvordan vil midlerne blive brugt?

Fremhæv jeres virksomheds mission og værdier, og forklar hvordan de stemmer overens med indsamlingen. Ved at dele jeres rejse og indflydelse kan I inspirere andre til at bidrage.

Sæt realistiske og opnåelige mål

At starte med et realistisk indsamlingsmål kan øge selvtilliden og momentum. Vurder jeres virksomheds netværk for at sætte et opnåeligt mål. Når I nærmer jer eller overgår dette mål, kan I overveje at justere det højere for at bevare momentum.

Lad virksomheden give det første bidrag

Lad virksomheden og ledelsen give de første bidrag for at sætte et godt eksempel for medarbejderenes samarbejdspartner og kunder. I kan også vælge at fordoble alle medarbejdernes donationer.

Udnyt ledelsens opbakning

Bed direktøren eller en anden topleder om at introducere indsamlingen via e-mail eller en meddelelse. Ledelsens opbakning øger troværdigheden og motiverer til bredere deltagelse i organisationen.

Forstærk via LinkedIn og andre sociale platforme

Del indsamlingen på LinkedIn og opfordr medarbejdere til at dele den videre. Dette øger jeres rækkevidde, da medarbejderne kan dele deres stolthed over virksomhedens initiativ. Brug også andre sociale medier som Facebook, X og Instagram for at maksimere rækkevidden.

Engagér hele virksomheden og vis fremskridt

Hold indsamlingen i fokus ved at informere alle og vise fremskridt:

  • Informer og engager: Brug virksomhedens kanaler som intranet, nyhedsbreve eller e-mails til hele virksomheden for at dele indsamlingens formål og mål. Personlige beskeder understreger vigtigheden af hvert bidrag og fremmer sammenhold.
  • Vis fremskridt synligt: Brug de indbyggede funktioner til at vise live opdateringer om jeres indsamling på kontorets skærme i fællesområder. Dette holder alle informerede og motiverede, så initiativet forbliver i fokus.

Ved at kombinere kommunikation og synlige fremskridt opfordrer I til fælles deltagelse og bevarer entusiasmen.

Introducer venlige konkurrencer og milepæle

Motivér medarbejdere ved at sætte indsamlingsmål og starte konkurrencer mellem afdelinger eller hold. Tilbyd små præmier eller anerkendelse for at nå mål eller lede i bidrag. Dette fremmer teamwork, øger moralen og tilføjer sjov til indsamlingsindsatsen.

Udnævn medarbejder-indsamlingsambassadører

Er i en stor virksomhed kan i udnævne medarbejdere som 'indsamlingsambassadører' til at promovere initiativet i deres afdelinger. Ambassadørerne deler opdateringer, besvarer spørgsmål og holder engagementet højt i hele virksomheden.

Indsamlingsidéer & Inspiration

Der er masser af gode grunde til at lave en indsamling. Her er nogle af dem:

  1. Aktiviteter : Løb, cykling, klatring, eller andre aktiviteter der kræver noget af dig. Fortæl dit netværk hvorfor du har valgt at kaste dig ud i netop denne udfordring og bed dem om at motivere dig gennem at give en donation til din indsamling.
  2. Fødselsdage, bryllup eller andre mærkedage: En perfekt lejlighed at ønske dig donationer i stedet for gaver fra dine venner og familie . På den måde gør I alle en forskel.
  3. Frivilligt arbejde : Hvis du er frivillig, har du allerede en god historie at fortælle. Del dine erfaringer og historier om hvad du oplever og lærer gennem dit arbejde. Dette vil helt sikkert bløde en masse hjerter op og samtidigt inspirere dem til at give en donation.
  4. Mindeindsamlinger : Har du mistet nogen der stod dig nær? Her er din chance at mindes denne person ved at lave en indsamling i hendes/hans navn, og sammen med dine venner og familie gøre en vigtig forskel for fremtiden.
  5. Højtider og Helligdage : Højtider og helligdage er altid gode tidspunkter for at vise venlighed og støtte til andre. For eksempel, i stedet for julegaver kan du ønske at dine venner og familie giver en donation til din indsamling.
  6. Godhed : Hvem siger man behøver en grund til at gøre godt? Det bedste ved egenindsamlinger er at du ikke behøver en grund til at starte en. Det er nok at du er passioneret og har viljen til at gøre en forskel.